8 Mayıs 2014 PERŞEMBE
|
Resmî Gazete
|
Sayı : 28994
|
YÖNETMELİK
|
||
Sağlık Bakanlığından:
HASTA HAKLARI YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 1/8/1998 tarihli ve 23420 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Hasta Hakları Yönetmeliğinin 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 3 – Bu Yönetmelik; 15/5/1987 tarihli
ve 3359 Sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununa ve 11/10/2011 tarihli ve 663
Sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 8 nci ve 40 ncı maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.”
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye
aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“d) Sağlık kurum ve kuruluşu: Sağlık hizmeti verilen
kamu veya özel bütün kurum ve kuruluşları ile tababet icra edilen bütün
yerleri,”
“f) Yeterlik: Yaşının küçüklüğü yüzünden veya akıl
hastalığı, akıl zayıflığı, sarhoşluk ya da bunlara benzer sebeplerden biriyle
akla uygun biçimde davranma yeteneğinden yoksun olmayan onay verenin önerilen
tıbbi müdahalede karşılaşabileceği ya da reddettiğinde doğabilecek sonuçları
makul bir şekilde anlama ve değerlendirme yeteneğine sahip olma halini,
g) Tıbbi müdahale: Tıp mesleğini icraya yetkili kişiler
tarafından uygulanan, sağlığı koruma, hastalıkların teşhis ve tedavisi için
ilgili meslekî yükümlülükler ve standartlara uygun olarak tıbbın sınırları
içinde gerçekleştirilen fizikî ve ruhî girişimi,
ğ) Bilgilendirme: Yapılması planlanan her türlü tıbbi
müdahale öncesinde müdahaleyi gerçekleştirecek sağlık meslek mensubu
tarafından kişiye gerekli bilginin verilmesini,
h) Rıza: Kişinin tıbbi müdahaleyi serbest iradesiyle
ve bilgilendirilmiş olarak kabul etmesini,”
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 15 inci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bilgilendirmenin Kapsamı
Madde 15 – Hastaya;
a) Hastalığın muhtemel sebepleri ve nasıl
seyredeceği,
b) Tıbbi müdahalenin kim tarafından nerede, ne
şekilde ve nasıl yapılacağı ile tahmini süresi,
c) Diğer tanı ve tedavi seçenekleri ve bu
seçeneklerin getireceği fayda ve riskler ile hastanın sağlığı üzerindeki
muhtemel etkileri,
ç) Muhtemel komplikasyonları,
d) Reddetme durumunda ortaya çıkabilecek muhtemel
fayda ve riskleri,
e) Kullanılacak ilaçların önemli özellikleri,
f) Sağlığı için kritik olan yaşam tarzı önerileri,
g) Gerektiğinde aynı konuda tıbbî yardıma nasıl
ulaşabileceği,
hususlarında bilgi verilir.”
MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 18 – Bilgi, mümkün olduğunca sade şekilde, tereddüt ve
şüpheye yer verilmeden, hastanın sosyal ve kültürel düzeyine uygun olarak
anlayabileceği şekilde verilir.
Hasta, tıbbi müdahaleyi gerçekleştirecek sağlık
meslek mensubu tarafından tıbbi müdahale konusunda sözlü olarak
bilgilendirilir. Bilgilendirme ve tıbbi müdahaleyi yapacak sağlık meslek
mensubunun farklı olmasını zorunlu kılan durumlarda, bu duruma ilişkin
hastaya açıklama yapılmak suretiyle bilgilendirme yeterliliğine sahip başka
bir sağlık meslek mensubu tarafından bilgilendirme yapılabilir.
Hastanın kendisinin bilgilendirilmesi esastır.
Hastanın kendisi yerine bir başkasının bilgilendirilmesini talep etmesi
halinde, bu talep kişinin imzası ile yazılı olarak kayıt altına alınmak
kaydıyla sadece bilgilendirilmesi istenilen kişilere bilgi verilir.
Hasta, aynı şikayeti ile
ilgili olarak bir başka hekimden de sağlık durumu hakkında ikinci bir görüş
almayı talep edebilir.
Acil durumlar dışında, bilgilendirme hastaya makul
süre tanınarak yapılır.
Bilgilendirme uygun ortamda ve hastanın mahremiyeti
korunarak yapılır.
Hastanın talebi halinde yapılacak işlemin bedeline
ilişkin bilgiler sağlık hizmet sunucusunun ilgili birimleri tarafından
verilir.”
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 20 – İlgili mevzuat hükümleri ve/veya yetkili mercilerce
alınacak tedbirlerin gerektirdiği haller dışında; kişi, sağlık durumu
hakkında kendisinin, yakınlarının ya da hiç kimsenin bilgilendirilmemesini
talep edebilir. Bu durumda kişinin kararı yazılı olarak alınır. Hasta, bilgi
verilmemesi talebini istediği zaman değiştirebilir ve bilgi verilmesini talep
edebilir.”
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 24 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 24 – Tıbbi müdahalelerde hastanın rızası gerekir. Hasta
küçük veya mahcur ise velisinden veya vasisinden izin alınır. Hastanın,
velisinin veya vasisinin olmadığı veya hazır bulunamadığı veya hastanın ifade
gücünün olmadığı hallerde, bu şart aranmaz.
Kanuni temsilcinin rızasının yeterli olduğu hallerde
dahi, anlatılanları anlayabilecekleri ölçüde, küçük veya kısıtlı olan
hastanın dinlenmesi suretiyle mümkün olduğu kadar bilgilendirme sürecine ve tedavisi ile ilgili alınacak
kararlara katılımı sağlanır.
Sağlık kurum ve kuruluşları tarafından engellilerin
durumuna uygun bilgilendirme yapılmasına ve rıza alınmasına yönelik gerekli
tedbirler alınır.
Kanuni temsilci tarafından rıza verilmeyen hallerde,
müdahalede bulunmak tıbben gerekli ise, velayet ve vesayet altındaki hastaya
tıbbi müdahalede bulunulabilmesi; Türk Medeni Kanununun 346 ncı ve 487 inci maddeleri uyarınca
mahkeme kararına bağlıdır.
Tıbbi müdahale sırasında isteğini açıklayabilecek
durumda bulunmayan bir hastanın, tıbbî müdahale ile ilgili olarak önceden
açıklamış olduğu istekleri göz önüne alınır.
Yeterliğin zaman zaman kaybedildiği
tekrarlayıcı hastalıklarda, hastadan yeterliği olduğu dönemde onu kaybettiği
dönemlere ilişkin yapılacak tıbbi müdahale için rıza vermesi istenebilir.
Hastanın rızasının alınamadığı hayati tehlikesinin
bulunduğu ve bilincinin kapalı olduğu acil durumlar ile hastanın bir
organının kaybına veya fonksiyonunu ifa edemez hale gelmesine yol açacak
durumun varlığı halinde, hastaya tıbbi müdahalede bulunmak rızaya bağlı
değildir. Bu durumda hastaya gerekli tıbbi müdahale yapılarak durum kayıt
altına alınır. Ancak bu durumda, mümkünse hastanın orada bulunan yakını veya
kanuni temsilcisi; mümkün olmadığı takdirde de tıbbi müdahale sonrasında
hastanın yakını veya kanuni temsilcisi bilgilendirilir. Ancak hastanın bilinci
açıldıktan sonraki tıbbi müdahaleler için hastanın yeterliği ve ifade
edebilme gücüne bağlı olarak rıza işlemlerine başvurulur.
Sağlık kurum ve kuruluşlarında yatarak tedavisi
tamamlanan hastaya, genel sağlık durumu, ilaçları, kontrol tarihleri diyet ve
sonrasında neler yapması gerektiği gibi bilgileri içeren taburcu sonrası
tedavi planı sağlık meslek mensubu tarafından sözel olarak anlatılır. Daha
sonra bu tedavi planının yer aldığı epikrizin bir
nüshası hastaya verilir.”
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 26 ncı maddesi başlığıyla birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Rıza Formu
Madde 26 – Mevzuatta öngörülen durumlar ile uyuşmazlığa mahal
vermesi tıbben muhtemel görülen tıbbi müdahaleler için sağlık kurum ve
kuruluşunca 15 inci maddedeki bilgileri içeren rıza formu hazırlanır. Rıza
formunda yer alan bilgiler; sözlü olarak hastaya aktarılarak rıza formu
hastaya veya kanuni temsilcisine imzalatılır. Rıza formu iki nüsha olarak
imza altına alınır ve bir nüshası hastanın dosyasına konulur, diğeri ise hastaya
veya kanuni temsilcisine verilir. Acil durumlarda tıbbi müdahalenin hasta
tarafından kabul edilmemesi durumunda, bu beyan imzalı olarak alınır, imzadan
imtina etmesi halinde durum tutanak altına alınır. Rıza formu bilgilendirmeyi
yapan ve tıbbi müdahaleyi gerçekleştirecek sağlık meslek mensubu tarafından
imzalanır. Verilen bilgilerin doğruluğundan ilgili sağlık meslek mensubu
sorumludur. Rıza formları arşiv mevzuatına uygun olarak muhafaza edilir.”
MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 31 inci maddesi başlığıyla birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Rızanın Kapsamı ve Aranmayacağı Haller
Madde 31 – Rıza alınırken hastanın veya kanuni temsilcisinin
tıbbi müdahalenin konusu ve sonuçları hakkında bilgilendirilip aydınlatılması
esastır.
Hastanın verdiği rıza, tıbbi müdahalenin gerektirdiği
sürecin devamı olan ve zorunlu sayılabilecek rutin işlemleri de kapsar.
Tıbbi müdahale, hasta tarafından verilen rızanın
sınırları içerisinde olması gerekir.
Hastaya tıbbi müdahalede bulunulurken yapılan işlemin
genişletilmesi gereği doğduğunda müdahale genişletilmediği takdirde hastanın
bir organının kaybına veya fonksiyonunu ifa edemez hale gelmesine yol
açabilecek tıbbi zaruret hâlinde rıza aranmaksızın tıbbi müdahale
genişletilebilir.”
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğe 42 nci maddesinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
“Hastanın Uyması Gereken Kurallar
Madde 42/A – Hasta sağlık hizmeti alırken aşağıdaki kurallara uyar:
a) Başvurduğu sağlık kurum ve kuruluşunun kural ve
uygulamalarına uygun davranır ve katılımcı bir yaklaşımla teşhis ve tedavi
ekibinin bir parçası olduğu bilinciyle hareket eder.
b) Yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları,
gördüğü tedavileri ve tıbbi müdahaleleri, eğer varsa halen kullandığı
ilaçları ve sağlığıyla ilgili bilgileri mümkün olduğunca eksiksiz ve doğru
olarak verir.
c) Hekim tarafından belirlenen sürelerde kontrole
gelmeli ve tedavisinin gidişatı hakkında geri bildirimlerde bulunur.
ç) Randevu tarih ve saatine uyar ve değişiklikleri
ilgili yere bildirir.
d) İlgili mevzuata göre öncelik tanınan hastalar ile
diğer hastaların ve personelin haklarına saygı gösterir.
e) Personele sözlü ve fiziki saldırıya yönelik
davranışlarda bulunmaz.
f) Haklarının ihlal edildiğini düşündüğünde veya
sorun yaşadığında hasta iletişim birimine başvurur.”
“Hasta İletişim Birimleri, Hasta Hakları Kurulları,
Sertifikalı Eğitim
Madde 42/B – Hasta hakları uygulamalarının yürütülmesi amacıyla
sağlık kurum ve kuruluşları bünyesinde hasta iletişim birimleri oluşturulur.
İl sağlık müdürlüğü; üniversite hastaneleri, askeri
hastaneler ve özel sağlık kurum ve kuruluşları, kamu hastaneleri, ağız diş
sağlığı merkezleri, aile sağlığı merkezleri ve toplum sağlığı merkezlerinden
gelen başvuruları değerlendirmek, karara bağlamak, öneri sunmak ve düzeltici
işlemleri belirlemek üzere Hasta Hakları Kurulu oluşturur.
Kurul, başkan dahil aşağıdaki
üyelerden oluşur. İl sağlık müdürü veya müdürlük temsilcisi Kurulun
başkanıdır.
Diğer üyeler şunlardır: şikayet edilen personelin varsa bir işyeri
sendika temsilcisi, şikayet edilen personelin görev yaptığı kurumun ildeki
üst yöneticisi tarafından görevlendirilen bir kurum temsilcisi (üniversite
rektörlüğü, Halk Sağlığı Müdürlüğü, Kamu Hastaneleri Birliği Genel
Sekreterliği), özel sağlık kuruluşlarında ise kuruluşun üst yöneticisi
tarafından belirlenen bir temsilci, hasta hakları derneklerinden yoksa
tüketici derneklerinden bir temsilci, valilikçe görevlendirilen bir vatandaş.
Birden fazla hasta hakları derneğinin veya tüketici
derneğinin başvurması durumunda, dernek temsilcisi il sağlık müdürlüğünce
kura yoluyla belirlenir.
İl sağlık müdürlüğü ihtiyaç halinde birden fazla
kurul oluşturabilir.
Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak sertifikalı eğitimler 4/2/2014 tarihli ve 28903 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Sağlık Bakanlığı Sertifikalı Eğitim Yönetmeliği
hükümlerine tabidir.
“Kurulun Görevleri, Çalışma Usul ve Esasları
Madde 42/C – Kurulun görevleri ile çalışma usul ve esasları
şunlardır;
a) Kurul, sağlık kurum ve kuruluşu tarafından yerinde
çözülemeyen yazılı ve/veya elektronik başvuruları değerlendirir.
b) Hasta hakları uygulamalarına veya etik ilkelere
aykırı davranış sebebiyle kurul tarafından verilen ihlal kararları, ilgili
sağlık kurum ve kuruluşuna ve ilgili personele yazılı olarak tebliğ edilir.
Son altı ay içerisinde ikiden fazla hak ihlali kararı verilen sağlık meslek
mensubu hakkındaki dosya 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 23 üncü maddesinin yedinci fıkrasının
(b) bendi hükmüne göre Sağlık Meslekleri Kuruluna gönderilir.
c) Kurul, gerek görürse hasta hakları ihlaline sebep
olabilecek uygulamaları inceler ve hasta
haklarının geliştirilmesi için öneri ve düzeltici işlem belirlenmesine karar
verir. Sağlık kurum ve kuruluşu belirlenen süre içinde gerekli önlemleri
alır, girişimlerde bulunur ve yapılan işlem hakkında kurulu bilgilendirir.
ç) Kurul en geç on beş günde bir toplanır. Sekretarya
hizmetleri il sağlık müdürlüğü hasta hakları koordinatörlüğünce yürütülür.
d) Kurul, başvurunun kurula ulaştığı tarihten
itibaren otuz gün içerisinde başvuru hakkında karar verir.
e) Kurul,
üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve toplantıya katılan üyelerin
salt çoğunluğu ile karar alır. Karara itirazı olan üyelerin karşı oy
gerekçeleri, kararın altına özet olarak yazılır.
f) Kararlar, üyeler tarafından imzalanarak
dosyalanır. Kararlar ilgili sağlık kurum ve kuruluşu ile başvurana
bildirilir.
g) Hasta iletişim birimine yapılan başvurular ve
kurulda görüşülen dosyalar gizlidir, hiçbir şekilde üçüncü kişilere bilgi
verilemez. Bilgi ve dosyalar resmi olarak talep edilmesi kaydıyla idari
soruşturma yapan incelemeciye ya da adli mercilere gizliliğe riayet edilerek
verilir. Kurul üyeleri gizliliğe riayet etmekle yükümlüdür.
ğ) Kurul gerek gördüğünde ilgilileri kurula davet
edebilir.
h) Sivil toplum temsilcisi ve sendika temsilcisi olan
üyelerin görev süresi takvim yılıdır. Komisyon üyelerinin görev süresi iki
yıldır. Süresi dolan üyeler tekrar görevlendirilebilir. Kurul toplantılarına
mazeretsiz olarak üst üste üç defa katılmayan üyenin üyeliği sona erer ve bu
kişiler üç yıl süreyle yeniden üye olarak seçilemez. Herhangi bir sebeple
boşalan üyelik için kalan süreyi tamamlamak üzere yeni üye seçilir.
ı) Tıbbi hata iddialarına ilişkin başvurular kurul
tarafından değerlendirilmez.
İl sağlık müdürlüğünce bu Yönetmelik uygulamalarına
aykırı davranışı tespit edilen kurul üyelerinin üyeliğine son verilir ve
bunlar beş yıl süreyle yeniden üye olarak seçilemez.
Hasta hakları kurulu kararlarının özeti, şikayet edilen kişi isimlerine yer
verilmeksizin il sağlık müdürlüğünün internet sayfasında duyurulur.”
MADDE 10 – Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“Geçiş Hükmü
GEÇİÇİ MADDE 1 – Sağlık kurum ve kuruluşları bünyesinde bulunan hasta
hakları birimleri, en geç üç ay içerisinde hasta iletişim birimine
dönüştürülür. Bünyesinde hasta iletişim birimi bulunmayan sağlık kurum ve
kuruluşları en geç altı ay içerisinde bu birimi kurar.
İl sağlık müdürlüğü bünyesinde hasta hakları kurulu
oluşturuluncaya kadar mevcut hasta hakları kurulları görevine devam eder. Bu
maddenin yayımı tarihinden itibaren en geç altı ay içerisinde il sağlık
müdürlüğünce kurul oluşturulur. İl sağlık müdürlüğü bünyesinde kurul oluşturulduğu
tarihte mevcut hasta hakları kurulu ve üyelerinin görevi sona erer.”
MADDE 11 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 12 – Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür.
|
9 Mayıs 2014 Cuma
HASTA HAKLARI YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK...
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder