11 Eylül 2013 Çarşamba

TIP FAKÜLTELERİNDE VE HUKUK FAKÜLTELERİNDE ADLİ TIP EĞİTİMİ SEMPOZYUMU 1 EKİM 2013 ANKARA...

TIP FAKÜLTELERİNDE VE HUKUK FAKÜLTELERİNDE
ADLİ TIP EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
1 EKİM 2013 ANKARA

Ülkemizde Tıp Fakültelerinin sayısının hızla artması, farklı donanımlara sahip fakültelerden mezun hekimlerin hekimlik bilgi ve becerisi açısından farklı yetkinliklerde/yeterlikte olmasına neden olmaktadır. Buna karşın, bir hekimden beklenen minimal bilgi ve beceri düzeyinin belirlenmesi ve fakültelerden bu düzeyi tutturmalarının istenmesinin, mezun olan hekimlerimizin gerek teorik gerekse uygulama alanındaki donanımlarında asgari bir standardizasyon sağlanmasını kolaylaştıracağı düşünülmektedir.

Çekirdek eğitim programları bir tıp fakültesi mezununun, mezun olduğunda kazanmış olacağı minimal bilgi, beceri ve tutumların listelendiği programlardır. Fakülte müfredatının çekirdek eğitim programları gözetilerek oluşturulması, derslerin saat ve içeriklerinin çekirdek eğitim programına uygun olması, eğitiminin standardizasyonu için önemli bir uygulamadır.

Çeşitli kurumlar tarafından bu yönde yürütülen çalışmalar hızlanmıştır. UÇEP (Tıp Fakülteleri Dekanlar Konseyi çekirdek eğitim programı revizyon çalışması), Sağlık Bakanlığı sağlık politikalarının gelecek 20 yılı çalışması, TEBDAT çalışmaları bunlara birkaç örnektir.

Bütün dünyada tıp eğitimi klinik olandan, etikolegal olana doğru devinim gösterirken, ülkemizde ilgili çalışmalarda sıklıkla ne yazık ki sadece klinik hekimliğin bakış açısı ile gereklilikler belirlenmekte; Adli Tıp, Etik, Halk Sağlığı, hasta güvenliği, risk yönetimi, malpraktis gibi kavramlar neredeyse hiç gündeme gelmemektedir. Tıp ve Hukuk lisans programlarında yer alacak Adli Tıp konularının standardizasyonunun sağlanması ve bu standartların, tıp fakülteleri için ÇEP’de yer almasının sağlanması konusunda baskı grupları oluşturulması önemli görülmektedir.

Sempozyum, Ankara Barosu Yasa İzleme Enstitüsü, ATUD, Adli Bilimciler Derneği, Adli Tıp Derneği ve Başkent Üniversitesi’nin önderliğinde, Adli Tıp Anabilim Dallarımızın katılımlarıyla yapılacaktır.

Bu Sempozyumun amacı; Türkiye’deki tıp ve hukuk fakültelerinde lisans düzeyinde, “Adli Tıp” dersi müfredatının ortaklaştırılması, ilgili konu başlıklarının belirlenmesi, bunların bilgi, beceri ve tutum hedefleri perspektifinden çekirdek eğitim programlarında yer almasının sağlanmasıdır.
Ülkemizde yaşanan sorunlardan bir diğeri de, pratisyen hekimlerin hangi adli olgulara müdahale etmeleri ve rapor düzenlemeleri gerektiği konusundaki kararsızlıktır. Klinik alanlarda bir pratisyen hekimin hangi hastalığa hangi düzeyde müdahale edebileceği sıkı kurallara bağlanmış olduğu halde, Adli Tıp alanında böyle bir yetki sınırlaması yoktur. Bu toplantıda pratisyen hekimlerin (aile hekimleri ve toplum sağlığı merkezlerinde görevli hekimler) hangi adli olgulara hangi düzeyde müdahale edebileceklerinin belirlenmesi hedeflenmektedir. Bu sayede hiçbir hekimden yetkin olmadığı bir alanda görev yapması beklenmeyecek, adaletin yanıltılmasının önüne geçilmesi de bir ölçüde mümkün olacaktır.

Öte yandan Adli Tıp ve Adli Bilimler alanında hizmet alıcısı konumunda hukuk mensupları bulunmaktadır. Adli tıp hizmetlerinde kalitenin yükselmesi, kaliteli hizmet talebinin yükseltilmesi ile mümkün olabilecektir. Hukuk Fakültelerinde verilen Adli Tıp eğitimi, talep edilen kalitenin yükseltilmesi açısından çok önemli bir araçtır. Adli Tıp dersi, Ülkemizdeki bazı hukuk fakültelerinde hiç verilmemekte, bazılarında ise seçmeli ders olarak yer almaktadır.
Çağdaş anlamda yargılama, delile dayanmak zorundadır. Adli nitelikli, tıbbi içerikli olgu ve olaylarda delillerin toplanması, korunması, muhafaza edilmesi hekimlerin görevidir. Delillerin yorumlanması ve hukukçuların kullanabilecekleri bir yolla-dille ifadesi ise Adli Tıp uzmanlarının görevidir.

Hizmetimizin temel alıcısı olan hukuk mensuplarına (avukat, savcı, hakim), bir somut olgunun çözümünde hangi durumda, hangi soruları sormaları gerektiğini, hangi soruyu sorarlarsa istedikleri cevaplara ulaşabileceklerini öğretmek, daha etkin ve kaliteli bilirkişilik talebini yükseltmek, onları bu konuda bilinçlendirmek ve eğitmek görevi hukuk fakültelerinde ders veren siz sayın hocalarımıza düşmektedir.

Tıp ve hukuk fakültelerinde adli tıp eğitiminin düzenlenecek seri toplantılarda tartışılması, alınan kararların sonraki yıllarda da bilimsel ve teknik gelişmeler doğrultusunda geliştirilmesi, revize edilmesi gerektiği açıktır. Ancak, hazırlanmakta olan UÇEP’larına katkı sağlamak ve kısa sürede duruma müdahale edilmesi gereği nedeniyle bir sempozyum düzenlenmesi elzem olmuştur. Bu toplantı neticesinde Ulusal ÇEP’na önerilmek üzere, bir nihai karar listesi oluşturulması planlanmaktadır. Söz konusu ilk adım sonrasında daha geniş katılımlı çalışmalarla (doğal paydaşlarımız olan aile hekimleri, toplum sağlığı merkezi hekimleri, savcılar, avukatlar, yargıçlar, hukukçular, TTB vb) sürecin sürdürülmesinin faydalı olacağı düşünülmektedir.

Bu doğrultuda, siz Sayın Hocalarımızdan;
1- Kendi tıp fakültelerinde benzer çalışmaları tamamlamış veya yürütmekte olan hocalarımızdan çalışmalarını örnek olarak değerlendirilmek üzere tarafımıza ulaştırmalarını,
2- Adli Tıp çekirdek eğitim programı konularında ön hazırlık çalışmalarının talep eden anabilim dallarından hocalarımızın katkılarıyla yürütülebilmesi için konu başlıklarını içeren bir liste Hazırlanmış olup sayın hocalarımızın hazırlamak istedikleri konu başlıklarını seçerek bildirmelerini, hazırladıkları listeleri adlitıpçepsempozyum@yahoo.com  adresine göndermelerini,
3- Hukuk Fakültesi bulunan üniversitelerde görev alan hocalarımızdan, bu fakültelerde uyguladıkları Adli Tıp ders programlarını ve ders içeriklerini göndermelerini istirham ediyor, değerli emek ve katkılarınız için şimdiden teşekkürlerimizi sunuyoruz. 

Ankara Barosu Yasa İzleme Enstitüsü

Adli Tıp Uzmanları Derneği
Adli Bilimciler Deneği
Adli Tıp Derneği
Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi
Saygılarımızla,

Doç. Dr. Erhan BÜKEN

Hiç yorum yok: