TIP FAKÜLTELERİNDE VE HUKUK FAKÜLTELERİNDE
ADLİ TIP EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
1 EKİM 2013 ANKARA
Ülkemizde Tıp
Fakültelerinin sayısının hızla artması, farklı donanımlara sahip fakültelerden
mezun hekimlerin hekimlik bilgi ve becerisi açısından farklı
yetkinliklerde/yeterlikte olmasına neden olmaktadır. Buna karşın, bir hekimden
beklenen minimal bilgi ve beceri düzeyinin belirlenmesi ve fakültelerden bu
düzeyi tutturmalarının istenmesinin, mezun olan hekimlerimizin gerek teorik
gerekse uygulama alanındaki donanımlarında asgari bir standardizasyon
sağlanmasını kolaylaştıracağı düşünülmektedir.
Çekirdek eğitim
programları bir tıp fakültesi mezununun, mezun olduğunda kazanmış olacağı
minimal bilgi, beceri ve tutumların listelendiği programlardır. Fakülte
müfredatının çekirdek eğitim programları gözetilerek oluşturulması, derslerin
saat ve içeriklerinin çekirdek eğitim programına uygun olması, eğitiminin
standardizasyonu için önemli bir uygulamadır.
Çeşitli kurumlar
tarafından bu yönde yürütülen çalışmalar hızlanmıştır. UÇEP (Tıp Fakülteleri
Dekanlar Konseyi çekirdek eğitim programı revizyon çalışması), Sağlık Bakanlığı
sağlık politikalarının gelecek 20 yılı çalışması, TEBDAT çalışmaları bunlara
birkaç örnektir.
Bütün dünyada
tıp eğitimi klinik olandan, etikolegal olana doğru devinim gösterirken,
ülkemizde ilgili çalışmalarda sıklıkla ne yazık ki sadece klinik hekimliğin
bakış açısı ile gereklilikler belirlenmekte; Adli Tıp, Etik, Halk Sağlığı, hasta
güvenliği, risk yönetimi, malpraktis gibi kavramlar neredeyse hiç gündeme
gelmemektedir. Tıp ve Hukuk lisans programlarında yer alacak Adli Tıp
konularının standardizasyonunun sağlanması ve bu standartların, tıp fakülteleri
için ÇEP’de yer almasının sağlanması konusunda baskı grupları oluşturulması
önemli görülmektedir.
Sempozyum,
Ankara Barosu Yasa İzleme Enstitüsü, ATUD, Adli Bilimciler Derneği, Adli Tıp
Derneği ve Başkent Üniversitesi’nin önderliğinde, Adli Tıp Anabilim
Dallarımızın katılımlarıyla yapılacaktır.
Bu Sempozyumun
amacı; Türkiye’deki tıp ve hukuk fakültelerinde lisans düzeyinde, “Adli Tıp”
dersi müfredatının ortaklaştırılması, ilgili konu başlıklarının belirlenmesi,
bunların bilgi, beceri ve tutum hedefleri perspektifinden çekirdek eğitim
programlarında yer almasının sağlanmasıdır.
Ülkemizde
yaşanan sorunlardan bir diğeri de, pratisyen hekimlerin hangi adli olgulara
müdahale etmeleri ve rapor düzenlemeleri gerektiği konusundaki kararsızlıktır. Klinik
alanlarda bir pratisyen hekimin hangi hastalığa hangi düzeyde müdahale
edebileceği sıkı kurallara bağlanmış olduğu halde, Adli Tıp alanında böyle bir
yetki sınırlaması yoktur. Bu toplantıda pratisyen hekimlerin (aile hekimleri ve
toplum sağlığı merkezlerinde görevli hekimler) hangi adli olgulara hangi
düzeyde müdahale edebileceklerinin belirlenmesi hedeflenmektedir. Bu sayede
hiçbir hekimden yetkin olmadığı bir alanda görev yapması beklenmeyecek,
adaletin yanıltılmasının önüne geçilmesi de bir ölçüde mümkün olacaktır.
Öte yandan Adli Tıp
ve Adli Bilimler alanında hizmet alıcısı konumunda hukuk mensupları
bulunmaktadır. Adli tıp hizmetlerinde kalitenin yükselmesi, kaliteli hizmet
talebinin yükseltilmesi ile mümkün olabilecektir. Hukuk Fakültelerinde verilen Adli
Tıp eğitimi, talep edilen kalitenin yükseltilmesi açısından çok önemli bir
araçtır. Adli Tıp dersi, Ülkemizdeki bazı hukuk fakültelerinde hiç verilmemekte,
bazılarında ise seçmeli ders olarak yer almaktadır.
Çağdaş anlamda
yargılama, delile dayanmak zorundadır. Adli nitelikli, tıbbi içerikli olgu ve
olaylarda delillerin toplanması, korunması, muhafaza edilmesi hekimlerin
görevidir. Delillerin yorumlanması ve hukukçuların kullanabilecekleri bir
yolla-dille ifadesi ise Adli Tıp uzmanlarının görevidir.
Hizmetimizin
temel alıcısı olan hukuk mensuplarına (avukat, savcı, hakim), bir somut olgunun
çözümünde hangi durumda, hangi soruları sormaları gerektiğini, hangi soruyu
sorarlarsa istedikleri cevaplara ulaşabileceklerini öğretmek, daha etkin ve kaliteli
bilirkişilik talebini yükseltmek, onları bu konuda bilinçlendirmek ve eğitmek
görevi hukuk fakültelerinde ders veren siz sayın hocalarımıza düşmektedir.
Tıp ve hukuk
fakültelerinde adli tıp eğitiminin düzenlenecek seri toplantılarda
tartışılması, alınan kararların sonraki yıllarda da bilimsel ve teknik
gelişmeler doğrultusunda geliştirilmesi, revize edilmesi gerektiği açıktır. Ancak,
hazırlanmakta olan UÇEP’larına katkı sağlamak ve kısa sürede duruma müdahale
edilmesi gereği nedeniyle bir sempozyum düzenlenmesi elzem olmuştur. Bu
toplantı neticesinde Ulusal ÇEP’na önerilmek üzere, bir nihai karar listesi
oluşturulması planlanmaktadır. Söz konusu ilk adım sonrasında daha geniş
katılımlı çalışmalarla (doğal paydaşlarımız olan aile hekimleri, toplum sağlığı
merkezi hekimleri, savcılar, avukatlar, yargıçlar, hukukçular, TTB vb) sürecin sürdürülmesinin
faydalı olacağı düşünülmektedir.
Bu doğrultuda, siz
Sayın Hocalarımızdan;
1- Kendi tıp fakültelerinde benzer çalışmaları
tamamlamış veya yürütmekte olan hocalarımızdan çalışmalarını örnek olarak
değerlendirilmek üzere tarafımıza ulaştırmalarını,
2- Adli Tıp çekirdek eğitim programı konularında ön
hazırlık çalışmalarının talep eden anabilim dallarından hocalarımızın
katkılarıyla yürütülebilmesi için konu başlıklarını içeren bir liste Hazırlanmış
olup sayın hocalarımızın hazırlamak istedikleri konu başlıklarını seçerek bildirmelerini,
hazırladıkları listeleri adlitıpçepsempozyum@yahoo.com adresine göndermelerini,
3- Hukuk Fakültesi bulunan üniversitelerde görev
alan hocalarımızdan, bu fakültelerde uyguladıkları Adli Tıp ders programlarını ve
ders içeriklerini göndermelerini istirham ediyor, değerli emek ve katkılarınız
için şimdiden teşekkürlerimizi sunuyoruz.
Ankara Barosu Yasa İzleme Enstitüsü
Adli Tıp Uzmanları Derneği
Adli Bilimciler Deneği
Adli Tıp Derneği
Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi
Saygılarımızla,
Doç. Dr. Erhan BÜKEN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder