EĞİTİCİ GELİŞİM ETKİNLİĞİ
NEDEN BÖYLE BİR PROGRAM?
Hekimlik günümüzde
büyük dönüşümler geçirmektedir. Teknolojinin giderek daha yaygın kullanılması,
ortalama yaşam süresi ile birlikte kronik hastalıkların artması, uzmanlık
dallarının alt uzmanlık alanları ile zenginleşmesi bu sürecin önemli
olgularıdır. Diğer taraftan ev ortamında ve iş yaşamında oluşan sağlık
sorunları ve sağlık sorunlarının -kaza ve hastalıkların- sosyal, ekonomik
sonuçları sağlığın toplumsal boyutunu gözler önüne sermektedir. Sağlık hizmetlerinin,
koruyucu hekimlik uygulamalarını içerecek şekilde yaygınlaştırılması ile
birlikte kimi zaman sadece tetkik yaptırmak için sağlık birimlerine başvuran
kitlenin niteliğini değiştirmektedir. Bu bağlamda sağlık sisteminde piyasa
güdüleri ile girilen yolda “hasta-hekim ilişkisi” giderek “hizmet
sunan-müşteri” şeklinde ifade edilmektedir. Tüm bu gelişmeler sağlığın
hastalığın yokluğunun ötesinde geniş bir tanımı olduğunu hatırlatmaktadır.
Çünkü sağlık, toplumsal bileşenleri ve özneleri olan bir süreçtir.
Öte yandan sağlık
çalışanlarının artan çalışma saatleri, ekip içinde çalışma ortamının giderek
kaybolması, tükenmişlik, yabancılaşma ve kimi zaman çalışanların şiddete maruz
kalması gibi uçlara taşınan güncel gelişmeler bu sürecin sağlık çalışanlar açısından
pek de huzurlu seyretmediğini düşündürmektedir. Oysa sağlıklı hekim, ancak
sağlıklı toplumla mümkündür. Geniş boyutuyla, tarihsel gelişimi ile içinde
bulunduğumuz toplumsallık tıp eğitiminin içinde de karşılık bulmalıdır.
Tüm bunlarla
birlikte, tıp eğitiminin halen karşılaşılan sorunlara yanıt verebilmekten uzak
bir yerde konumlandığını ifade edebiliriz. Çünkü Türkiye’de halen sürdürülen
mezuniyet öncesi ve sonrasındaki tıp eğitimi, hekimlerin iletişim becerilerine
ciddi katkı sunmamakta ve hekimliği salt teknik bir işleyişe indirgeme gibi bir
yanılgıyı barındırmaktadır. Oysa bir hekimin teorik bilgi birikimine felsefe,
sosyoloji, halkla ilişkiler gibi beşeri disiplinlerin katkısı önemlidir.
Dolayısıyla, sadece hastalığa odaklanan, hastayı tedavi edilecek bir biyolojik
organizmadan ibaret gören ve insanın sosyal bir varlık olduğu gerçeğini gözardı
ederek nesneleştiren bu eğitim yaklaşımı terk edilmelidir. Bu bağlamda,
mezuniyet öncesi ve sonrası dönemde hekimlere sunulacak çağdaş eğitim programlarının
Sağlık Bakanlığı, Yüksek Öğretim Kurulu ve Türk Tabipleri Birliği’nin eşit
haklarla dahil olduğu bir yapı tarafından düzenlenmesi uygun olur.
Sizlerin
katılımıyla zenginleşecek olan Eğitici
Gelişim Etkinliği, eğitimin farklı bileşenleri ve boyutları ile
tartışılması sonrası hazırlanacak olan rapor/bildirge ve benzeri yollarla tıp
eğitiminin her aşamasının şekillenip yetkinleşmesine temel bir katkı sağlayacağı
açıktır. Programın ilerleyen adım(lar)ında katılımcıların
da katkılarıyla bilgilerin davranışa dönüşeceği etkinliklerin de yapılması
planlanmaktadır.
Yararlı olabilmesi
dileğiyle…
Prof. Dr. İskender
Sayek Prof.
Dr. Sedat Altın
Türk Tabipleri
Birliği Türk
Toraks Derneği Yönetim Kurulu Başkanı
Uzmanlık Dernekleri
Eşgüdüm Kurulu Başkanı
ETKİNLİK AYRINTILARI
TARİH ve YER
8 Haziran 2013,
Ankara Üniversitesi Morfoloji Binası Mavi Salon (Sıhhiye, Ankara)
SAAT
9.00-18.00
AMAÇ
Katılımcıların bir
“bütün” olarak eğitim ve o bütünün bir “parça”sı olarak tıp eğitimi konusunda
eleştirel bakabilmelerini sağlayacak gerekli ve yeterli bilgi kazanmaları
HEDEFLER
Katılımcıların;
1.Tıp eğitimine eleştirel bakabilmenin
ne demek olduğunu söyleyebilmeleri,
2.Eleştirel bakabilmenin olası
sonuçlarını açıklayabilmeleri,
3.Eleştirel bakabilmek için öne çıkan
tartışma başlıklarını tanımlayabilmeleri,
4.Eleştirel bakabilmenin
gerektirdiği tutum ve davranışların neler olduğunu açıklayabilmeleri,
5."Eleştirel bakma"
yollarını kendi mesleki deneyimlerine yansıtabilme yollarını söyleyebilmeleri.
HEDEF GRUP
Uzmanlık
derneklerinde eğitim konusunda yetki sahibi olan ve/veya eğitim/tıp eğitimi
konusuna ilgi duyan hekimler
KATILIM
KOŞULLARI
·
Katılım ücretsizdir.
·
Kayıt yaptırmak isteyenler gpe@ttb.org.tr
adresine e-posta yolu ile başvurabilir.
PROGRAM
09.00 9.15 : Açılış Etkinliği (Türk Tabipleri Birliği ve Türk Toraks Derneği Adına)
Programın
Tanıtılması (Dilek Aslan)
09.15-10.15 : Panel:
Eğitim ve Kültür
·
Tıp Eğitiminde Tarihsel Süreç ve Öğrenme (Mehmet Ali
Gülpınar)[1]
·
Kimlik ve Kültür[2]*
·
Tıpta İnsan Bilimleri (İskender Sayek)[3]
10.15-10.30 :
Ara (Toplu Fotoğraf Çekimi
Gerçekleştirilecektir)
10.30-11.30 : Panel:
Eğitim ve Tıp Eğitimi Üzerine Düşünmek[4]
·
Medikalizasyon (Deniz Sezgin)
·
Tıp Eğitimi ve Toplumsal Cinsiyet (Şevkat Bahar-Özvarış)
11.30-12.00 : Konferans:
Tıp Bilim Midir? Felsefi Açıdan
Değerlendirmeler (Ersin Vedat Elgür)
12.00-12.45 :
Ara
12.45-13.45 : Panel:
Bilmek ve Bilmemek Üzerine Düşünmek[5]
·
Homo Academicus (Barış Mücen)
·
Bilmemek (Ahmet İnam)
13.45-14.00 :
Ara
14.00-15.00 : Panel:
Günümüzde Öğrenme[6]
·
Nörobilim Açısından Öğrenme (Emine Eren-Koçak)
·
Psikoloji Açısından Öğrenme (Sevgi Turan)
15.00-15.30 :
Ara
15.30-17.00 : Panel:
Eğitimde Neyi Nasıl Değiştirmeliyiz?
·
Bilgi Üzerine Eğitim, Mesleki Uygulamalar Üzerine Eğitim
Nasıl Olmalı? (Melih Elçin)
·
Olanak ve Sorunlarıyla STE ve SMG (Orhan Odabaşı)
17.00-17.30 : Gelecek
Etkinliklerin Planlanması (Osman Elbek)
17.30-18.00 :
Geri Bildirim ve Kapanış Etkinliği
PROGRAMA KATKI SUNANLAR (soyad alfabetik) ve KURUMLARI
Prof. Dr. Dilek
Aslan*
|
Türk Tabipleri Birliği Uzmanlık Dernekleri Eşgüdüm
Kurulu
|
Prof. Dr. Şevkat
Bahar-Özvarış
|
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı
Anabilim Dalı
|
Uzm. Dr. Eriş
Bilaloğlu*
|
Türk Tabipleri Birliği
|
Prof. Dr. Ahmet
Demir*
|
Türk Toraks Derneği
|
Doç. Dr. Osman
Elbek*
|
Türk Toraks Derneği
|
Doç. Dr. Melih
Elçin
|
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi ve
Bilişimi Anabilim Dalı
|
Öğr. Gör. Dr.
Ersin Vedat Elgür
|
Dicle Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Felsefe
Bölümü
|
Yrd. Doç. Dr.
Emine Eren-Koçak
|
Hacettepe Üniversitesi Nörolojik Bilimler ve
Psikiyatri Enstitüsü ve Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı
|
Doç. Dr. Mehmet
Ali Gülpınar
|
Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi
Anabilim Dalı
|
Uzm. Dr. Bayazıt
İlhan*
|
Türk Tabipleri Birliği
|
Prof. Dr. Ahmet
İnam
|
ODTÜ Fen Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü
|
Prof. Dr. Ali
Kocabaş*
|
Türk Toraks Derneği
|
Dr. Barış Mücen
|
ODTÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü
|
Doç. Dr. Orhan
Odabaşı
|
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi ve
Bilişimi Anabilim Dalı
|
Prof. Dr.
İskender Sayek
|
Türk Tabipleri Birliği Uzmanlık Dernekleri Eşgüdüm
Kurulu
|
Öğr. Gör. Dr.
Deniz Sezgin
|
Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi
|
Doç. Dr. Sevgi
Turan
|
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi ve
Bilişimi Anabilim Dalı
|
---------------------------------------------------------
*Düzenleme Kurulu
[1] Bu konferansta tıp eğitiminin teknik açıdan değil, değişen dünyada
kavramsal açıdan analize tabi tutulması ve modernite krizinin açıklıkla ortaya
konulması hedeflenmektedir.
[2] Bu konferansta insanı var eden birey ve sosyal kültürel faktörler
küreselleşme kavramı bağlamında analiz edilecektir.
[4] Bu oturumda eğitim ve/veya tıp eğitiminde sorunlu alanlar ve bu
alanlara dair geliştirilebilecek çözüm yolları ana başlıklarıyla
tanımlanacaktır.
[5] Bu oturumda "bilim insanı" olmayı her zaman sözle de olsa
baştacı etmiş, bilime sorgusuz sualsiz "olumlu" değerler yüklemiş bir
topluluğa bilime ve bilgiye eleştirel yaklaşımın bir zemini sunulacaktır.
Ayrıca bu konferansta "bilmemenin" kavramsal çerçevesi ve Popper'ın
dünyasından Feyerabend'in dünyasına giden yol “bilmek” ve “bilmemek”
"bilmemek" kavramları üzerinden analiz edilecektir.
[6] Bu oturumda günümüzün öğrenme kuramları ve kavramları paylaşılacaktır.
*Kesinleşince ilan edilecektir.
http://www.ttb.org.tr/index.php/Guncel/duyuru-3805.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder