17 Mayıs 2012 Perşembe

T.C. CUMHURBAŞKANLIĞI DEVLET DENETLEME KURULU, ADLİ TIP KURUMU DENETLEME RAPORU 2010...


T.C. 
CUMHURBAŞKANLIĞI 
Devlet Denetleme Kurulu


DENETLEME RAPORU


Adli Tıp Kurumu Başkanlığı’nın 2007, 2008 ve 2009 Yıllarına Ait 
Faaliyet ve İşlemlerinin Denetimi ile Adli Tıp Kurumu Hizmetlerinin 
Etkin ve Verimli Şekilde Yürütülmesinin ve Geliştirilmesinin 
Sağlanması 


Tarihi   : 01/07/2010 
Sayısı    : 2010/12
4

...
Kurum bünyesinde yürütülen çalışmalar ve konunun taraflarından alınan 
görüşler çerçevesinde tarafımızdan;  yapısı, işleyiş biçimi ve fonksiyonları bakımından 
tümüyle yeniden yapılandırılmak kaydıyla Adli Tıp Kurumu’nun sistem içerisindeki 
varlığının korunmasının  mevcut durum itibarıyla en uygun çözüm olduğu 
değerlendirilmektedir.  

Bu kanaate dayanak teşkil eden veriler ile bunlara istinaden yapılan değerlendirmeler 
çerçevesinde; yeniden yapılandırma noktasında geliştirilen modelin temel unsurları, Rapor’un 
beşinci bölümünde ayrıntılı olarak açıklanmıştır. 
 
Sözü edilen model önerisinin aşağıdaki şekilde özetlenmesi mümkündür: 

- Bilirkişilik hizmetinin mahiyeti itibarıyla zorunluluk arz eden  idari ve mali 
özerkliğin sağlanabilmesi için Kurum’un  “bağlı kuruluş” olan hukuki statüsünün 
“ilgili kuruluş” haline getirilmesi ve kendisine ait bir bütçeye kavuşturulması; 
yürütülmekte olan bütün faaliyetlerin kapsanabilmesi ve ihtiyaç duyulan zihinsel 
dönüşümün gerçekleştirilebilmesi için de  “Adli Tıp Kurumu” olan isminin  “Adli 
Bilimler Kurumu” olarak değiştirilmesi gerekmektedir.

- Gerek adli tıp gerekse diğer adli bilim alanlarında çalışacak uzman personelin 
yetiştirilmesi  (eğitimi) bakımından var olan sorun ve eksikliklerin giderilebilmesini 
sağlamak ve yetişmiş personelin Kurum bünyesinde istihdam edilebilmelerine 
yardımcı olmak üzere, Kurum Başkanlığı bünyesinde lisans öğrenimi sonrasında 
uzmanlık eğitimi ile birlikte yüksek lisans ve doktora programları da uygulayabilecek 
nitelikte bir yükseköğretim birimi (Adli Bilimler Akademisi) kurulmalıdır. 

- Adli bilimler alanında ülke çapında uygulanacak strateji ve politikalar ile standart, 
kural ve yöntemleri belirleyen ve birimleri koordine eden herhangi bir kurumsal yapı 
hâlihazırda mevcut olmayıp; Adli Tıp Kurumu bünyesinde sistemin bütün taraflarının 
temsilcilerinin de katılımıyla  “Ulusal Adli Bilimler Konseyi”   gibi bir isimle 
oluşturulacak yeni bir yapılanma ile anılan eksikliklerin giderilmesi önerilmektedir.

- Mevcut yapının temel unsurları arasında yer alan  “ihtisas kurulları” lağvedilmeli ve 
bunların yerine, sadece ilgili branşta uzman olan kişiler ile adli tıp uzmanlarının 
katılacağı, daha az sayıda ve değişken üyelerden oluşan, çok sayıda heyet teşekkül 
ettirilmelidir. Genel Kurul’un yerine ise Fizik ve  Trafik İhtisas Dairelerinde 
uygulanmakta olan “Genişletilmiş Uzmanlar Kurulu” sistemine benzer bir yapı hayata 
geçirilmelidir. 

- Bilirkişilik hizmetinin üretilmesi noktasında üniversiteler ve sağlık kuruluşları gibi 
kurumlardan daha etkili bir biçimde yararlanılabilmesi ve Adli Tıp Kurumu’nun karşı 
karşıya bulunduğu iş yükünün hafifletilebilmesi için; adli mercilerce bilirkişi görüşü 
talep edilecek vakaların öncelikle kendilerine en yakın ve Adli Tıp Kurumu tarafından 
akredite edilmiş üniversite ya da sağlık kuruluşu gibi yerel birimlere gönderilmesinin 
zorunlu kılınması; Adli Tıp Kurumu’nun ise  “üst bilirkişilik organı” hüviyetine 
kavuşturulması uygun olacaktır.

- Hizmetin ülke geneline yayılarak, etkinlik ve verimliliğin arttırılabilmesi ve merkez 
teşkilatının karşı karşıya bulunduğu aşırı iş yükünün ortaya çıkardığı sorunların 
giderilebilmesini teminen; akredite edilmiş üniversiteler ve sağlık kuruluşlarının 
sisteme dâhil edilmesinin yanı sıra, Kurum’un taşra teşkilatının da güçlendirilerek 
yeniden yapılandırılması gerekmektedir. Bu kapsamda, nüfus, iş yoğunluğu ve coğrafi 
uzaklıklar gibi kriterler çerçevesinde belirlenecek  yerlerde bölgesel hizmet vermek 
üzere ve ihtisas kurullarını (bunlarla ilgili olarak yukarıda yer verilen reform önerisi bu 
noktada da geçerlilik arz etmektedir) da içeren 5 ilâ 7 adet tam donanımlı grup 
başkanlığı ile otopsi hizmetlerinin yürütüleceği daha çok sayıda otopsi merkezi 
kurulması; sadece ölü muayeneleri ile ayrıntılı tetkik gerektirmeyen  (basit 
yaralanmalar gibi) işlerle iştigal edecek şekilde örgütlenecek şube müdürlüklerinin 
sağlık kuruluşları içerisinde konuşlandırılması önerilmektedir. Grup başkanlıklarından 
birisinin İstanbul’da kurulması ve bunun Kurum’un merkez teşkilatından ayrılması 
gerekmektedir. Bu modelde Adli Tıp Kurumu Başkanlığı’nın  (merkez teşkilatı), 
yukarıda yer verilen öneriler çerçevesinde yeniden yapılandırılarak, sadece merkezi 
yönetim ve organizasyon faaliyetlerinin icrası ile  ilgilenir hâle getirilmesi; otopsi 
merkezleri ile şube müdürlüklerinin birinci elden yönetim ve koordinasyonunun ise 
grup başkanlıklarına bırakılması icap etmektedir.


DEVAM EDECEK...

Hiç yorum yok: