T.C.
CUMHURBAŞKANLIĞI
Devlet Denetleme Kurulu
DENETLEME RAPORU
Adli Tıp Kurumu Başkanlığı’nın 2007, 2008 ve 2009 Yıllarına Ait
Faaliyet ve İşlemlerinin Denetimi ile Adli Tıp Kurumu Hizmetlerinin
Etkin ve Verimli Şekilde Yürütülmesinin ve Geliştirilmesinin
Sağlanması
Tarihi : 01/07/2010
Sayısı : 2010/12
5
...
TESPİT VE ÖNERİ 1 - Yürüttüğü faaliyetler Adalet Bakanlığı’nın ana hizmetlerinden birisi olarak kabul edilemeyecek olan Adli Tıp Kurumu, gerek bu özelliği gerekse kendisine ait bir bütçesinin bulunmayışı nedeniyle 3046 sayılı Kanun’da tanımlanan türden bir “bağlı kuruluş” olma vasıflarını taşımamaktadır. Bu nedenle, Kurum’un Adalet Bakanlığı’nın bağlı kuruluşu olarak belirlenmiş olan statüsünün değiştirilmesi gerekmektedir. Bilirkişilik
faaliyetinin bağımsızlık ve tarafsızlığın sağlanmasını zorunlu kılan mahiyeti ve bunun
gerektirdiği idari ve mali özerkliğin tesis edilebilmesi bakımından, Kurum’un statüsünün “ilgili
kuruluş” olarak değiştirilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.
TESPİT VE ÖNERİ 2 - Sadece “adli tıp” alanında değil, bir bütün olarak “adli bilimler” alanında faaliyet yürütmekte olan Kurum’un “Adli Tıp Kurumu” olan isminin yürüttüğü bütün faaliyetleri tam olarak kapsayabilmesini teminen “Adli Bilimler Kurumu” biçiminde değiştirilmesi uygun olacaktır.
TESPİT VE ÖNERİ 3 - Kurum’un hizmet verdiği tıp dışı alanlarda uzman yetiştirilmesi bakımından ülke çapında geçerli olan ciddi eksiklikler mevcuttur. Tıp alanıyla ilgili eğitim faaliyetleri de (büyük ölçüde mevcut sistemden kaynaklanır şekilde) uzman ihtiyacını tam olarak karşılayamamaktadır. Bu durum, ihtiyaç duyulan sayı ve nitelikte personel istihdam
TESPİT VE ÖNERİ 3 - Kurum’un hizmet verdiği tıp dışı alanlarda uzman yetiştirilmesi bakımından ülke çapında geçerli olan ciddi eksiklikler mevcuttur. Tıp alanıyla ilgili eğitim faaliyetleri de (büyük ölçüde mevcut sistemden kaynaklanır şekilde) uzman ihtiyacını tam olarak karşılayamamaktadır. Bu durum, ihtiyaç duyulan sayı ve nitelikte personel istihdam
edilebilmesinin önünde engel teşkil etmektedir.
Adli tıp uzmanlarının hem teorik hem de pratik bakımdan daha iyi eğitilebilmelerini;
diğer tıbbi branşlarda uzman olup da adli tıp hizmetlerine katılması öngörülen hekimlerin, adli
tıp alanında da uzmanlaşabilmeleri için uygun ortam ve araçların sağlanabilmesini; Kurum’da
istihdam edilmekte olan personelden akademik kariyerini ilerletmek isteyenlerin Kurum’dan
ayrılmak zorunda kalmalarının engellenebilmesini; Kurum kadrolarının öğretim üyeleri için de
cazip hâle getirilmesini ve tıp dışı adli bilim alanlarında var olan eğitim açığının giderilerek,
ihtiyaç duyulan uzmanların sistematik ve kapsamlı bir biçimde eğitilebilmesini temin edebilmek
bakımından, Kurum Başkanlığı bünyesinde lisans öğrenimi sonrasında uzmanlık eğitimi ile
birlikte yüksek lisans ve doktora programları da uygulayabilecek nitelikte bir yükseköğretim
birimi (Adli Bilimler Akademisi) kurulmalıdır.
TESPİT VE ÖNERİ 4 - Sistemin sağlıklı bir biçimde işletilebilmesi bakımından eksiklik
çekilen hususlardan birisi, gerek eğitim gerekse uygulamalar bakımından adli bilimler alanında
ülke çapında uygulanacak strateji ve politikalar ile standart, kural ve yöntemleri belirleyen ve
birimleri koordine eden herhangi bir kurumsal yapının bulunmayışıdır. Bu hususun, Adli Tıp
Kurumu’nun yeniden yapılandırılması ihtiyacı çerçevesinde yapılacak çalışmalardan ayrı şekilde
http://www.tccb.gov.tr/ddk/ddk46.pdf
DEVAM EDECEK...
mütalaa edilmesi mümkün olmayıp; belirtilen fonksiyonları ifa etmek üzere bu kurumbünyesinde, ancak sistemin bütün taraflarının katılımı ile (“Ulusal Adli Bilimler Konseyi” gibi bir
isimle) teşekkül ettirilecek yeni bir yapı oluşturulması gerekmektedir.
http://www.tccb.gov.tr/ddk/ddk46.pdf
DEVAM EDECEK...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder