T.C.
CUMHURBAŞKANLIĞI
Devlet Denetleme Kurulu
DENETLEME RAPORU
Adli Tıp Kurumu Başkanlığı’nın 2007, 2008 ve 2009 Yıllarına Ait
Faaliyet ve İşlemlerinin Denetimi ile Adli Tıp Kurumu Hizmetlerinin
Etkin ve Verimli Şekilde Yürütülmesinin ve Geliştirilmesinin
Sağlanması
Tarihi : 01/07/2010
Sayısı : 2010/12
10
...
TESPİT VE ÖNERİ 21 - Kurum’un İstanbul’da bulunan merkez hizmet binası, gerek
büyüklüğü gerekse havalandırma ve ışıklandırma gibi özellikleri bakımından ihtiyacı
karşılayamamakta olup; bu durum, temel olarak, söz konusu binanın başka bir amaç doğrultusunda inşa edilmiş olmasından kaynaklanmaktadır. Binanın ve üzerinde bulunduğu arsanın durumu dikkate alındığında, sorunların “tadilat” yoluyla giderilmesinin de mümkün olmadığı değerlendirilmektedir. Yerleşim planlarının iş akış süreçlerine uygun hâle getirilmesi, personelin sağlıklı bir ortamda görev ifa edebilmesinin sağlanması ve bunlara bağlı olarak Kurumsal hizmetlerin daha etkin bir biçimde yürütülebilmesini teminen, Kurum’un, misyon ve vizyonuna uygun şekilde planlanacak ve ihtiyaçlarını tam olarak karşılayabilecek mahiyet taşıyan yeni bir binaya kavuşturulmasının gerekli olduğu düşünülmektedir.
Ayrıca, hizmet binasının durumu bakımından var olan sorunların yanı sıra Kurum, teknik donanım bakımından da bazı sorun ve eksikliklerle (internet bağlantılarının zayıflığı, elektronik kütüphanelerin hiç birisine üyelik tesis ettirilmemiş olması, Trafik İhtisas Dairesinin ihtiyaç duyduğu simülasyon yazılımlarına sahip olmaması; UYAP sistemi dışında bağımsız bir bilgi işlem sisteminin bulunmayışı gibi) karşı karşıya bulunmakta olup; bütün bu sorunların da yapılacak
etkili bir planlama çerçevesinde giderilmesi gerekmektedir.
TESPİT VE ÖNERİ 22 - Adli Tıp Kurumu bünyesinde yürütülen çalışmalarda ayrıca,
Kurum bünyesindeki birimlere ya da belirli bir konuya özgü bazı hukuki hata (sanık ya da
şüpheli konumunda olmayan kişilerin de gözlem altına alınmakta olması; Dördüncü İhtisas
Kurulu toplantılarına Gözlem İhtisas Dairesi Başkanı yerine bu Dairede görevli bir uzmanın
katılmakta olması; Üçüncü İhtisas Kurulu’nca karara bağlanan vakalarla ilgili
psikolojik/psikiyatrik muayeneleri gerçekleştiren uzmanlara, bu vakalara dair raporlara imza
attırılmaması; Ankara Grup Başkanlığı bünyesindeki Trafik İhtisas Dairesince verilen raporlarla
ilgili konuların (gerekli hâllerde) İstanbul’daki Trafik İhtisas Dairesi bünyesinde oluşturulan
“Genişletilmiş Uzmanlar Kurulu”na intikal ettirilmekte olması) ya da sorunlu durumlar (izinli
olunan dönem içerisinde döner sermaye ödemelerinden yararlanılamaması nedeniyle,
personelin izin haklarını kullanmaktan imtina etmekte olması; Fizik İhtisas Dairesi’nin yoğun bir
biçimde personel ihtiyacı içerisinde olması; imzanın nasıl atılması gerektiğine dair bağlayıcı bir
düzenlemenin bulunmaması; aynı dosyanın Kurum’a her gelişinde farklı bir AT numarası
verilmek suretiyle takip edilmekte olması) tespit edilmiş olup; anılan konulardaki sorunların
çözülmesi ve mevzuata aykırılıkların giderilmesi icap etmektedir.
TESPİT VE ÖNERİ 23 - Kamuoyunun gündemine gelmiş bazı olaylar üzerinden hareket
edilmek suretiyle, Adli Tıp Kurumu’nun işleyiş biçimi ve vermiş olduğu bazı kararlar, sıklıkla ve
yoğun bir biçimde eleştirilmektedir. Denetim çalışması kapsamında, söz konusu olayların
Kurum’a intikal ettirilmesinden sonra bu Kurum bünyesinde yürütülen işlemler, konunun idari
boyutu ile sınırlı olmak üzere incelenmiş olup; bunlardan bir kısmının, Kurum’un genel
sorunlarından kaynaklandığı, bir kısmının oluşmasına sebebiyet veren eksikliklerin
giderilmesini teminen bazı tedbirler alındığı, bir kısmının da yargı organlarına intikal ettirildiği
ve sürecin tamamlanmış ya da devam etmekte olduğu anlaşılmıştır.
Ayrıca, denetim dönemi içerisinde Devlet Denetleme Kurulu Başkanlığı’na intikal eden
çok sayıda şikâyet dilekçesi mevcut olup; aynı hususlar bu şikâyet dilekçeleri için de geçerlilik
arz etmektedir. Öte yandan, sözü edilen dilekçelerin bir kısmında, Kurum tarafından verilen
kararların doğru olmadığı ve bu konuların yeniden incelenmesi gerektiği yönünde görüş ve
itirazlar dile getirilmektedir. Bu türden şikâyetler hakkında (bunların incelenip karara
bağlanmasının yargısal mercilerin yetkisi dâhilinde olması nedeniyle) tarafımızdan herhangi bir
inceleme yapılmamış olup; anılan dilekçelerin (gereğinin ilgili Cumhuriyet Başsavcılıkları
tarafından genel hükümlere göre takdir ve ifası sağlanmak üzere) Devlet Denetleme Kurulu
Başkanlığı tarafından Adalet Bakanlığı’na intikal ettirilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.
Yukarıda özetlenen ve ayrıntıları Rapor’un beşinci bölümünde yer alan mevcut sorunlara
yönelik tespit, değerlendirme ve öneriler ile bilirkişilik hizmetleri ve buna dair kurumsal
yapıların geliştirilmesi/iyileştirilmesi amacıyla alınması gereken uzun dönemli tedbirlere ilişkin
önerilerin gereğinin –Başbakanlık (İdareyi Geliştirme Başkanlığı) ve Adalet Bakanlığı tarafından–
yapılmasını temin maksadıyla, Rapor’un, Devlet Denetleme Kurulu Kurulması Hakkında
Kanun’un 6 ncı maddesi uyarınca Başbakanlığa gönderilmesi gerektiği sonuç ve kanaatine
varılmıştır.
BİTTİ...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder